dinsdag 7 augustus 2018

Waarom

Nou ... daarom. De vraag die me vaak gesteld wordt is het waarom ik 'n speedbike heb gekocht. De initiƫle aanschaf had te maken met 'n drietal zaken:

  • Conditie. Graag doe ik wat aan mijn conditie en ook wel wat aan mijn kilo's. Met de fiets kan ik die twee vliegen in klap slaan. Ik merk na een half jaar dat mijn fietsconditie enorm is toegenomen, ook bij het ATB-en! Over de kilo's laat ik me even niet uit.
  • Verkeer. Het verkeer vanuit het zuiden naar de stad blijft maar toenemen. Daarnaast vind ik de A28 een zenuwachtige weg... veel in- en uitvoegen, veel verschillende snelheden en onoverzichtelijk. Als kers op de taart is er dan ook nog de ring zuid (incl. Julianplein) die de komende jaren op de schop gaat. Niks an.
  • Uitwaaien. Na een werkdag is het lekker om het hoofd een beetje leeg te maken.. hoe gaat dat beter dan lekker door het Drentse landschap te zoeven.
Na een aantal weken echt op de fiets is het lijstje wat langer geworden. Ook leuk is:
  • Je haalt, op het fietspad, nagenoeg iedereen in. Om de een of andere reden geeft dat een heel bevredigend gevoel.
  • Je gaat af en toe terug naar oude tijden. Op die middelbare school moest ik ook fietsen. Met name door de geuren die je onderweg waarneemt, komen herinneringen aan die tijd weer boven.
  • Geen geklooi met het zoeken naar een parkeerplaats. Aangezien op het werk onlangs de parkeerruimte verder is afgenomen scheelt het een hoop irritatie.
  • Als laatste: je weet precies wanneer je aankomt! Ok...  ik doe er langer over maar die voorspelbaarheid is fijn.
Kortom: waarom? Daarom; conditie, verkeer, hoofd leeg, geen parkeerplaats gedoe, vaste reistijd. Al met al: inmiddels heb ik  een hekel aan 't forenzen met de auto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vizier

Een tijdje geleden fietste ik samen een eindje op met n andere Stromer-fietser. We wisselden wat ervaringen uit en ook het onderwerp helm en...