vrijdag 28 september 2018

Duister

Equinox... volgens Evers in de Morgen vast "een woord dat je niet zo vaak hoort". De langste en de korste dag zijn iedereen wel bekend: 21 juni en 21 december. Equinox valt precies daar tussen in. Er zijn er twee: een op 21 maart en op 21 september. Het grappige van equinox is dat dag en nacht dan evenlang zijn.. op heel de aarde!

Nu de najaars-equinox is geweest wordt het rap later licht en eerder donker. Voor een speedbiker wel belangrijk; fietsen in het donker met flinke snelheid is gewoon niet fijn. Voor mij niet in ieder geval. De snelheid vraagt overdag al de nodige aandacht en in het donker is dat nog een tandje extra. Dit komt vooral door de hoeveelheid slecht of niet verlichte fietsers en voetgangers. Omdat het niet fijn voelt, probeer ik het duister simpelweg te vermijden. Ook omdat ik op de terugweg een kilometer of 4 pal langs de A28 moet.. in tegenovergestelde richting van het autoverkeer (met bijna verblinding als resultaat). Dat betekent al met al 's ochtends later weg en 's middags eerder terug naar huis. Nu heb ik gelukkig flexibele werktijden, dus lukt dat wel voor een dag in de week. Maar niet meer dan dat. Onder de streep houdt dat in dat ik tussen de najaars- en voorjaarsvakantie een keer per week op de speedbike naar het werk ga. In andere periode 2 keer per week.

Kortom: duister? Liever niet; niet op de speedbike in ieder geval.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vizier

Een tijdje geleden fietste ik samen een eindje op met n andere Stromer-fietser. We wisselden wat ervaringen uit en ook het onderwerp helm en...