vrijdag 26 oktober 2018

Onderhoud

Onderhoud aan je fiets is net als de hafljaarlijkse tandartscontrole: je weet dat het goed is, maar echt leuk is 't niet.

Naast de gebruikelijke servicebeurt(en) door de fietswinkel, doe ik zelf ook periodiek onderhoud. Nu ben ik dankzij mijn ATB wel wat gewend. De slijtage en het onderhoud is door het geploeg door zand en modder aanzienlijk.

Met de speedbike is het gelukkig wat gemakkelijker. Sterker: een heel stuk gemakkelijker! Inmiddels heb ik bijna 4000 km gereden. Vandaag eens een grondige schoonmaak en inspectie gedaan. De opvallendheden:
  • nauwelijks beschadingen. Een klein puntje verf is er af en verder is een deel van de cranck glimmend blank door het langschuren van m'n schoen.
  • voorband 2,5 mm profiel, achterband 1,5 mm (helaas weet ik de uitgangswaarden niet)
  • slijtage aan de tandwielen: nauwelijks. Mijn voorkeursversnelling is maar heel klein beetje versleten. Totaal onvergelijkbaar met een ATB!
  • ketting en derailleur verzamelen nauwelijks smeer. Bij de ATB is het vaak een aangekoekte bende; bij de speedbike nauwelijks.
  • spaakspanning is nog helemaal OK. Ondanks het gerammel over de klinkerwegen heb ik geen merkbare afwijking in de spaakspannig gevonden.
Nu zijn het natuurlijk wel wat andere omstandigheden dan bij m'n ATB. Ik rij over relatief goede en schone paden. Het aantal regenritten is nog geen 5%. 
Daarnaast ben ik zuinig met het smeren van de ketting. Ik voorkom dat de ketting droog loopt, maar smeer maar met weinig kettingolie (wel wat vaker dus). Op die manier verzamelt de ketting weinig rommel. 

Het schoonmaken van de fiets zelf doe ik met een vochtig doekje en een sopje met 'n heel klein beetje groene zeep. Ik gebruik geen water(slang) o.i.d. Afdrogen doe ik met een theedoek. De ketting ontvet ik ook af en toe. Niet vergeten te smeren daarna natuurlijk :-)
Het enige minpunt qua onderhoud vind ik de standaard. Door z'n plek verzamelt deze gegarandeerd vuil ... en/of na verloop van tijd is t scharnier droog.  Regelmatig smeren dus.

Kortom: onderhoud? Ja, maar 't valt heel erg mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vizier

Een tijdje geleden fietste ik samen een eindje op met n andere Stromer-fietser. We wisselden wat ervaringen uit en ook het onderwerp helm en...