donderdag 23 augustus 2018

Accu

Bij de aanschaf van mijn speedbike was keuze v.w.b. de accu 618 Wh, 814 Wh of 983 Wh. Ik had in het weekje proeffietsen al ontdekt dat 618 kiele kiele was voor 36 Km met volledige ondersteuning (zeker bij wind tegen). De 983 is ruimschoots voldoende voor een enkele reis, maar haalt ook net niet/net wel als ik ook de terugreis er mee doe. Kortom: een tweede lader was hoe dan ook nodig. Daarom heb ik gekozen voor de middelste accu (ook i.v.m. de kosten.. zo'n kreng kost nogal wat).

Het betekent dat ik m'n accu laad op het werk. Na een enkele reis heb ik nog zo'n 35-40% over. Weer bijladen naar 100% kost zeker 'n uur of 3. Aangezien mijn werkdag gewoon 8 uur is, is dat verder geen probleem. Een enkele keer is me overkomen dat 's middags blijkt dat de lader niet zijn werk heeft gedaan. Dat is erg vervelend want dat betekent gewoon wachten tot de accu minimaal 60% heeft. Knap vervelend natuurlijk als je net weg wilt. Wijs geworden controleer ik nu altijd even op de lader daadwerkelijk laadt (kun je horen).

Op maximale ondersteuning verbruikt de fiets zo'n 2 procent van die 814 Wh per Km. Bij minimale ondersteuning is dit VEEL minder. Schatting: 1% per 3 Km. Mijn eigen PROFIEL zit er tussenin; geprogrammeerd zodat ik 40 Km/u haal (met voldoende langere afstand).
Het jammere van de accu-houder is dat het klepje niet dicht kan als de accu eruit is. Een simpel bandje is een makkelijke oplossing hiervoor.

Kortom: REKEN goed uit welke accu je nodig hebt (maak een aantal proefritten). De afstand en de gewenste ondersteuning zijn daarbij cruciaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vizier

Een tijdje geleden fietste ik samen een eindje op met n andere Stromer-fietser. We wisselden wat ervaringen uit en ook het onderwerp helm en...