donderdag 9 augustus 2018

CO2

Ik kreeg 'n tip om iets te vertellen over het sparen van het milieu en dan specifiek hoeveel kilo CO2 uitstoot ik bespaar. Ik ontdekte dat ik bij de voordelen van de speedbike het mileu-effect niet eens genoemd hebt. Voor mij is dat zo evident dat ik er niet eens aan gedacht hebt om dat te noemen. Een speedbike is t.o.v een auto goed voor het milieu. Punt.
Om deze post enigszins te onderbouwen (er is al genoeg geblaat over fake news tenslotte) ben ik me wat gaan verdiepen in hoe CO2-uitstoot berekend wordt. Lang verhaal kort: wat een woud aan onduidelijke en onhanteerbare regels/berekeningen etc. Een woud dat het Amazone-gebied doet verbleken tot een postzegel. Geen wonder dat niemand zich echt bezig houdt met CO2-besparing.
Uiteindelijk vond ik gelukkig een simpele rekenregel. De auto die ik laat staat doet ongeveer 0,1 Kg per Km. Omdat ik a) eigen zonnepanelen heb en b) maar heel weinig extra eet door het fietsen hou ik het ook gewoon op die 0,1. Dat betekent dat ik tot nu toe 280 Kg CO2-uitstoot heb bespaard.

Kortom: mijn CO2-besparing is 0,1 kg per Km (maar is dus erg afhankelijk van de auto die je laat staan)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vizier

Een tijdje geleden fietste ik samen een eindje op met n andere Stromer-fietser. We wisselden wat ervaringen uit en ook het onderwerp helm en...