woensdag 8 augustus 2018

Verkeer

Aangezien de speedbike verkeerstechnisch gelijkwaardig is aan een brommer, gelden de brommerregels dus ook voor mij. Dat betekent binnen de bebouwde kom op de rijbaan. In de stad dus ook. Nou, er zijn genoeg stukken waarbij ik me op de rijbaan minder veilig voel dan op het fietspad, dus die regel negeer ik dan gewoon. Dan maar een boete (nog niet gebeurd trouwens).

Zoals ook met de auto, dien je natuurlijk altijd alert te zijn in het verkeer.  Omdat de speedbike geen lawaai maakt (heerlijk!), zijn er wel 'n paar typen verkeersdeelnemers die wat extra aandacht vragen:
  • Grijze ANWB-setjes op hun bij elkaar passende E-bikes. Om de een of andere reden denkt de meerderheid van de gepensioneerden kennelijk dat ze met hun 25 Km/u fiets weer 't mannetje zijn en weer helemaal meedoen. Mede daarom rijden ze volgens mij lekker naast elkaar.  Logischerwijs verwachten ze niet dat iemand hun van achteren op komt met veel snelheidsverschil. Op tijd pingen met de bel is dan belangrijk.
  • Wandelaars met honden (aangelijnd of niet maakt geen verschil).  Het snelheidsverschil met wandelaars is groot... op moment dat ze je ontdekken (zeker als je achterop komt) dan is het vaak al te laat om de hond aan de kant te krijgen of te houden (en honden kunnen erg onvoorspelbaar zijn). Ook hier dus: op tijd pingen! 
In de stad is het hoe dan ook verstandig om wat rustiger aan te doen. Er zijn gewoon meer verkeersdeelnemers waar je rekening mee moet houden. Om mezelf goed zichtbaar te maken heb ik altijd mijn voorlamp aan. Andere verkeersdeelnemers kunnen dan zien dat er iets "bijzonders" aan komt. 

Kortom: in het verkeer altijd voorlamp aan en de bel veelvuldig gebruiken! In de stad sowieso wat kalmer aan doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vizier

Een tijdje geleden fietste ik samen een eindje op met n andere Stromer-fietser. We wisselden wat ervaringen uit en ook het onderwerp helm en...